Research|Pesquisa

Composition, cognition and culture: performativity and collaboration in musical creative processes

My current research focuses on creative processes and musical meaning built on the interaction between cognitive and cultural semantics. Based on Zvonimir Nagy’s cognitive and performative conception of creative processes, I aim to create strategies for composition and, at the same time, develop cultural and cognitive approaches to meaning.
I seek to create strategies for composition and, at the same time, approaches to meaning that consider cognitive and cultural semantics as key-concepts. For this, I take as reference my four concepts developed in my PhD research: cyclicity, sharpness, circularity and surprising. On the basis of subjects such as memory, expectation, metaphor and image schema, I propose to develop experiments in music cognition, which are expected to contribute to the study of musical meaning in a collaborative, creative environment.
As a methodological process, beyond the experiments in music cognition, papers and texts, I propose to develop collaborative works involving artists with different backgrounds. My theoretical approach is shaped by the enactive understanding of music cognition, cognitive psychology and linguistic, philosophy of mind, and neuroscience. I have been exploring the notion of embodied mind in musical meaning and collaborative creative processes of music. The central themes are categorization, memory, attention, conceptual metaphor and image schemas, as well as expectation and possible impacts in music theory and composition.

Knowledge areas: music, music cognition, collaborative processes.

Composição, cognição e cultura: performatividade e colaboração nos processos criativos em música

Minha pesquisa atual enfoca os processos criativos e os mecanismos do entendimento musical, a partir da interação entre a semântica cognitiva e a semântica cultural. Tomamos como premissa a formulação de Nagy, de que os processos criativos em música são compostos pela plasticidade da modalidade cognitiva e pela fisicalidade da modalidade performativa.
Enseja-se a criação de estratégias para o compor, mais especificamente, mas também um estudo sobre os mecanismos de entendimento na perspectiva das semânticas cognitiva e cultural. Enquanto método e ao mesmo tempo resultado, propomos experimentos voltados para importantes temas do compor, como memória, expectativa, metáfora e esquema de imagem. Espera-se que esses experimentos possam contribuir para os estudos sobre o entendimento da experiência musical, de modo a criar um ambiente para o aprimoramento dos processos de criação colaborativa, que também carecem de melhor aprofundamento nas pesquisas recentes. Como resultado, além dos experimentos em cognição e dos artigos e textos, planejamos obras colaborativas compostas com artistas de diferentes backgrounds.
O referencial teórico abordado é vinculado à chamada cognição musical e sua corrente enacionista, à psicologia e linguística cognitivas, dentre outros domínios das ciências da mente e da neurociência contemporâneas. Os conceitos que fundamentam as pesquisas relacionadas têm como referência central o conceito de “mente incorporada” no estudo do sentido musical e dos processos criativos envolvidos nas práticas musicais. Temas centrais envolvem as teorias cognitivas da categorização, estudos da memória, da atenção, a metáfora conceitual e os esquemas de imagem, bem como a expectativa em música, com vinculações aos possíveis impactos no âmbito da teoria da música e da composição.
Áreas de conhecimento: Música, Cognição musical, processos colaborativos.

PhD Dissertation|Tese de Doutorado

Composition and Capoeira: dynamics of composing between music and movement|Composição e Capoeira: dinâmicas do compor entre música e movimento
PPGMUS/UFBA, Dr. Paulo Costa Lima (Advisor)
Available in https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/11711.

Master Thesis|Dissertação de Mestrado

Po(i)etics in movement: Laban Movement Analysis as source for composition contexts
PPGMUS/UFBA, Dr. Wellington Gomes (advisor)
Available in https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/5600

Selected Papers

“Shared musical creativity: teaching composer-performer collaboration”. Revista Vórtex | Vortex Music Journal, v.8 n.1, 2020.
Written in collaboration with Luciane Cardassi
Available in http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/3449/2272

“Composing understandings: music, motion, gesture and embodied cognition”. In: New interfaces for musical expression, 2019, Porto Alegre. Proceedings of the international conference on new interfaces for musical expression. Porto Alegre: UFRGS/NIME, 2019. p. 361-364.
Available in http://www.nime.org/proceedings/2019/nime2019_paper069.pdf

“Cycles in Music: Spaces, Experience and Applications in Music Theory and Composition”. MusMat – Brazilian Journal of Music and Mathematics, v. 2, p. 1-13, 2018.
Available in https://musmat.org/wp-content/uploads/2018/06/01-Bertissolo-1.pdf

“Feldman’s Violin and Orchestra: pattern as compositional resource and homogeneity/heterogeneity contrasts as orchestral strategy”. ART Review, v. 026, p. 1-28, 2014.
Available in https://www.revista-art.com/feldman-s-violin-and-orchestra-pattern-as-compositional-resource-and-homogeneity-heterogeneity-contrasts-as-orchestral-strategy

“Composição e cognição: Contribuições da cognição incorporada para a criação de estratégias para o compor”. PERCEPTA – REVISTA DE COGNIÇÃO MUSICAL, v. 5, p. 57-77, 2017.
Available in https://www.abcogmus.org/journals/index.php/percepta/article/view/118

SFOGGIA, L. G.; BERTISSOLO, G. “Corpos que são: apontamentos sobre memória e performance em dança e música”. Revista Eletrônica MAPA D2 – Mapa e Programa de Artes em Dança (e Performance) Digital, v. 3, p. 84-94, 2016.
Available in https://portalseer.ufba.br/index.php/mapad2/article/view/20574

BERTISSOLO, G.; LIMA, P. C. “Capoeira e Composição: diálogos entre cognição e processos criativos”. PERCEPTA – Revista de Cognição Musical, v. 1, p. 33-54, 2013.
Available in https://www.abcogmus.org/journals/index.php/percepta/article/view/15

Books

Colóquios do III Festival Internacional de Música Contemporânea (BERTISSOLO, G.; RIOS FILHO, P.; ESPINHEIRA, A., org.). Salvador: Programa de Pós-Graduação em Música da UFBA, 2011.

Livro SEMENTE 2016. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2016. 534p.

Livro SEMENTE. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2015. v. 1. 1197p.

Selected Chapters

“Trama em Espelho”. In: Simone Marques Braga e Mônica Cajazeira Santana Vasconcelos. (Org.). Tocar, cantar, criar: a composição no ensino musical. 1ed.Feira de Santana: Editora da UEFS, 2018, v. , p. 211-218.

“Transversalidade: música e movimento”. In: Felipe Amorim e José Antônio Baêta Zille. (Org.). Música, transversalidade – Série Diálogos com o Som. 1ed.Belo Horizonte: EdUEMG, 2017, v. 4, p. 17-43.
Available in http://eduemg.uemg.br/images/livros-pdf/catalogo-2017/2017_MUSICA_TRANSVERSALIDADE.pdf

“Dinâmicas do Compor entre Música e Movimento”. In: Paulo Costa Lima. (Org.). Teoria e Prática do Compor IV. 1ed.Salvador: EDUFBA, 2016, v. , p. 23-90.
Available in https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/29066/1/teoria-e-pratica-do-comporIV-repositorio.pdf

“O pato-coelho da criação em música: intencionalidade, experiência e intersubjetividade”. In: Paulo Costa Lima. (Org.). Pesquisa em música e diálogos com produção artística, ensino, memória e sociedade (Série Paralaxe v. 1). 1ed.Salvador: EDUFBA, 2016, v. 1, p. 221-236.
More information in http://www.edufba.ufba.br/2017/06/pesquisa-em-musica-e-dialogos-com-producao-artistica-ensino-memoria-e-sociedade/

BERTISSOLO, G.; SFOGGIA, L. G. “M’bolumbümba: Sound in/and Movement in Acoustic, Bodily and Metaphorical Spaces”. In: José Luis Carles Arribas; Adolfo Núñez Pérez. (Org.). Espacios Sonoros y Audiovisuales 2013: creación, representación y diseño. 1ed.Madri: Centro Superior de Investigación y Promoción de la Música, y Departamento Interfacultativo de Música, 2015, p. 52-62.
Available in https://www.dropbox.com/s/8jxjaaxykhpc86m/artigo-espacios-sonoros.pdf

Sistema Laban/Bartenieff e música: possíveis interfaces

 

One thought on “Research|Pesquisa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s